Het afgelegen deel van Laos en begin van Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu Het afgelegen deel van Laos en begin van Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu

Het afgelegen deel van Laos en begin van Cambodia

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

22 Juli 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Foto's, zie: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150324278979747.391106.666424746&l=699ae53bcc

Sabadi!

Na het tuben vertrok in naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Het scheen niet erg bijzonder te zijn en dus verbleef ik er maar een dag die trouwens best aardig bleek te zijn. De tempels in Vientiane waren prachtig versierd met goud. Echter, Vientiane was een comfortabele stop op weg naar Kong Lo cave, een grottenstelsel van 7,5km lang in de granieten bergen. Er loopt een rivier doorheen waardoor je er een bootcruise in kunt maken. Echter, dit is geen standard route in Laos en dus werd de reis nogal interessant!

De reis voorliep voorspoedig maar de gevolgen van het regenseizoen kwamen toch aan het eind van de rit: De bus kon niet meer verder want de hele weg was ondergelopen... Hmz.. Balen! Balen! We dachten nog, lekker is dat, dat wist de buschauffeur natuurlijk wel maar gewoon lekker de buskaartjes verkopen... Echter, de lokale bevolking ging er nog met mini-trekkers en platte wagens doorheen. Ik was samen met 4 andere toeristen en had wel zin in een avontuurtje! Het regende en na enig praten (ik wou de paraplu van de buschauffeur kopen) kreeg ik een mooie roze paraplu cadeau :) Ik blij! In de regen, op de platte wagen achter de trekker en op naar Kong Lo Village, een dorpje vlakbij de gigantische grotten.

Het dorpje stelde niets voor waardoor je echt het idee kreeg dat je in het echte Laos bent. Toen de grot! We liepen de grot een beetje in waar de boten werden geprepareerd. Dit betekend: motor inladen, water uitscheppen ;) ect. Daarna kwam de bizarre cruise. In het pikkedonker cruisten we de rivier op en ergens halverwege konden we een stuk lopen in de grot waarbij we grote stalagnieten ontdekten. Daarna weer verder en uiteindelijk de andere kant van de grot bereikt.. Pff, wat een bizarre activiteit. Moeilijk om goede foto's/videos te maken maar stel je maar eens voor: Een cruise van ruim een half uur over een rivier in een soort van speedboot, in het donker, in de grot, zonder enige vorm van licht (behalve je hoofdlamp dan), en dat voor 7.5km.

Na Kong lo gingen we terug naar de bewoonde wereld. De reis was 7 uur in een overvolle tuktuk met zo'n 20 man, niet echt confortable dus. Aangekomen in de stad namen we maar meteen een (lokale) nachtbus naar het zuiden, we hadden namelijk geen zin om nog eens te wachten. De nachtbus was een kleine ramp (veel mensen, slechte zitplaatsen, scooters in het looppad) maar dankzij wat slaappillen voorliep de nacht voorspoedig.

Hierna was het relaxen in het zuiden van Laos. De omgeving heette "4000 Islands" vanwege de vele kleine eilandjes in de mekong delta (de Mekong rivier is een enorme rivier dat door China/Laos/Cambodia/Vietnam loopt). Hier heb ik lekker gerelaxed en een leuke kayaktrip gemaakt. Daarbij de zeldzame irrawaddy dolfijnen gezien en enkele mooie watervallen bekeken.

Als laatst ging ik naar de hoofdstad van Cambodia, Phnom Penh. Verder weinig bijzonder maar met een enorm trieste geschiedenis. Even ter informatie. In 1975 was er een revolutie in Cambodia waardoor de "Khmer Rouge" onder leiding van Pol Pot aan de macht kwam. gedurende 4 jaar was Cambodia onderhevig aan genocide. Ongeveer één derde van de hele bevolking was uitgeroeid na die 4 jaar. Pol Pot was extreem Marxistisch en het gevolg was dat letterlijk iedereen (ja, de hele hoofdstad werd ontruimd) op het platte land moest werken voor het regime. Daarnaast, om problemen te voorkomen, werd iedereen die slim was, 2 talen sprak, een opleiding had genoten of familie was van zo iemand vermoord. Zelfs kinderen en babies waren niet veilig. Ik bespaar me hier details over hoe dit ging want dat valt niet te beschrijven.

Ik bezocht vandaag de 'killing fields' van het Pol Pot regime. We liepen met een gids die zelf zijn hele familie verloor en bij de ontdekking van deze 'killing fields
was. In deze 'killing fields' zijn ruim 20.000 onschuldige mensen vermoord, verdeeld over meerdere massagraven. We liepen door een gebied met meerdere grote kuilen waarvan je weet dat elke kuil een massagraf voorstelde. De gids was zelf enorm emotioneel en had continu tranen in de ogen bij het vertellen. Dit heeft een diepe, diepe indruk op mij gemaakt (ik ben er nog steeds sprakeloos van en zelfs bij dit schrijven heb ik tranen in de ogen). Niet alleen werden onschuldigen vermoord, ze werden ervoor ook nog eens brutaal gemarteld. Ook kinderen... Heel heel heftig! Voor mij persoonlijk maakte dit nog meer indruk dan Auschwitz (wat ook al zo enorm heftig is). Om eerlijk te zijn kan ik deze gebeurtenis niet echt begrijpen. Hoe kan iemand zoiets doen? Mja, het gebeurt dus toch... Daarna ging ik nog naar s-21, een middelbare school omgevormd tot (martelaars) gevangenis waar de verhalen en letterlijk honderden foto's van vermoorde Cambodianen te bezichtigen waren.. Niet te beschrijven, het gevoel wat je dan hebt...

In elk geval vond ik het belangrijk om te weten wat er gebeurd was en dat ik respect kon tonen aan de nabestaanden. Goed dat ik hier was, maar wel enorm triest... En dat maar 20 jaar geleden.

Morgen op naar iets anders, iets vrolijks in Cambodia! Maar dat later in waarschijnlijk mijn laatste reisverhaal.

groetjes,
Frank

  • 22 Juli 2011 - 15:23

    Bart:

    Wat een avonturen weer. Geniet er nog maar even lekker van. Leuk je straks weer te zien!

  • 22 Juli 2011 - 16:59

    Tineke:

    wat een narigheid heb je gezien.
    de beelden zullen wel een tijd op je netvlies blijven.
    laat het nooit meer gebeuren.
    ik heb de film gezien en was daar al erg van onder de indruk.
    op naar het laatste reisdoel.
    geniet nog maar lekker.

  • 22 Juli 2011 - 20:24

    José:

    Tja Frank, zo vier je carnaval in Rio de Janeiro en zo loop je in de killing fields, rare wereld leven we. Dat we het nooit vergeten. Geniet van de leuke en alweer laatste belevenissen van je reis. Tot over een paar weken dan zien we elkaar op de verjaardag van je moeder. Die heeft deze week 160 km te voet afgelegd!! Toppertje hé?

  • 23 Juli 2011 - 02:21

    Frank:

    Jazeker! Ik doe het niet na in ieder geval. Tot over 2 weken!

  • 23 Juli 2011 - 17:21

    Mark:

    Mooi verhaal Frank...Mijn maag keerde daar ook om en ook ik vond het heftiger om te ervaren dan Auschwitz. Op naar een goede afsluiting dan maar...veel plezier nog eventjes!

  • 23 Juli 2011 - 18:52

    Det:

    Ja van de glammer in de gruwel en zo dicht bij elkaar! Lijkt me echt indrukwekkend om daar te zijn en zoiets is inderdaad onvoorstelbaar! Dit zal je lang bij blijven denk ik.
    Nog een paar weken... zal wel even afkicken worden na al die reiservaringen!



  • 23 Juli 2011 - 20:58

    Ma:

    Frank bij het lezen van jou verhaal kwam gelijk een zelfde soort verhaal bij me binnen. Mark schreef ook over de bizarre gebeurtenissen daar.
    Nu maar even leukere dingen doen ter afsluiting van je reis.
    Ik heb mijn 4daagse weer gelopen en kijk nu echt naar uit naar je terugkomst.
    Lieve groetjes van ons.

  • 24 Juli 2011 - 23:01

    Lucy W:

    wij waren in bergen-belsen in duitsland dat was ook indrukwekkend wat een narigheid daar ook.ja goed van je moeder hè.heel veel plezier nog met de laatste loodjes en tot gauw met de verjaardag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 27877

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2010 - 04 Augustus 2011

Around the World in 9 months

09 Augustus 2007 - 29 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: