The pantanal - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu The pantanal - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu

The pantanal

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

28 Februari 2011 | Brazilië, Bonito

Foto´s hier: http://www.facebook.com/album.php?aid=336444&id=666424746&l=ba9f9ddaa9

Ha allemaal!

Nu weer een berichtje uit Brazilie! Na ons avontuurtje in Paraquay (ik reis nog steeds met Rob) hadden we een nachtbus gepakt naar de grensstad Pedro Juan Caballero. Deze Paraquaanse stad ligt letterlijk aan Ponta Pora, de braziliaanse grensstad. Het is eigenlijk een grote stad waar aan de ene kant van de grote weg de goedkope electronica te koop is (Paraquay) en aan de andere kant van de weg de luxe brazilianen wonen. Wel apart om te zien dat de qualiteit van leven zo anders is met een straatlengte verschil..

Na vele uren wachten (ambassade was niet open, bus reed maar een paar keer op een dag) zijn we in Campo Grande aangekomen. Vanuit hier zouden we onze jungletrip in de Pantanal plannen, the wildlive sanctuary van Zuid Amerika. Vanuit het hostel kregen we wisselende berichten over de jungle.. Mosquitos!! Mosquitos!! We zagen fotos met honderen muggen.. Hmz.. Gelukkig hadden we wat tijd en hebben we voorzorgsmaatregelen genomen. Extra potten muggenspray ingeslagen, extra hoedjes gekocht waarover we een soort van gaas konden plaatsen (zoals bijenimkers wel doen), klamboe gekocht en dikke kleding meenemen.

De Pantanal! We hadden een 3 nachten 4 dagen Pantanal trip geboekt. De prijs was 350 Reals (zo´n 150 euro), maar we hebben er 250 van kunnen maken met een extra nacht in het hostel. Onderhandelen levert hier dus veel op! Na 4 uur rijden in een busje verplaatsten we ons in een truck en reden we een uur de wildernis in. Ergens in de middle-of-nowhere stonden er een paar hutten met hangmatten. We zouden drie dagen in hangmatten slapen! Onderweg al enkele muggenbeten gekregen ondanks de insectenspray. Ofterwijl, er bestaat geen "teveel insectenspray opspuiten" hier.

Dag 2 begon met de fameuse jungle-walk. Hier schijnen de meeste muskieten te zitten en dus waren we goed voorbereid. Ondanks de hitte (zo´n tropische 30 graden) hadden we regenbroeken, regenjassen, handschoenen en hoeden op gedaan. Alles om de muskieten maar buiten te houden. Afzien van de warmte maar gelukkig geen insectenbeet geincasseerd! Yes! Onderweg veel wildlive gespot: papagaaien, wilde apen, een super grote harige spin (dit keer schrok ik niet want de gids liet hem ons zien), een kaaiman die haar nest bewaakte, en natuurlijk duizenden muskieten. Later op de dag gingen we met de bood een tocht maken over de rivier die over een maand geheel buiten zijn oevers treed. Hier staat de pantanal ook om bekend, omdat het dan tijdelijk bestaat uit moeras en kleine stukken land waar alle landdieren op verzamelen. De tocht met de boot was relaxed maar niet veel gezien. Wel lekker gezwommen tussen de kaaimannen... :) s´ Nachts deden we nog een nacht safari maar die viel wat tegen, mede omdat we zeiknat werden na een stortbij van een paar minuten.

Dag 3 bestond uit de safari-tocht met onze safari-truck. Tijdens deze rit veel dieren gezien waaronder vele (roof)vogels en papagaaien, kaaimannen, capybaras (soort van hele grote bevers), een boa constrictor en vele anderen. Een toffe jungle-safari. Later op de dag zijn we gaan piranha vissen. Piranha vissen gaat zo: je doet een stukje vlees aan de vishaak, gooit de vislijn in het water, je wacht 5 seconden en je hebt een piranha aan de haak!! Super dus! Na een kwartier hadden we al genoeg gevangen (en de rest weer losgelaten) om op te eten! Bij het kamp aangekomen hebben we de vissen ontleed en gebakken en later opgegeten! Lekker!

Op de laatste dag hebben we nog paard gereden door de Pantanal wat een leuke activiteit was. Zo nu en dan reden we door plassen water en gedeeltes moeras, en dan weer door stukken weiland of bos waarbij ik het niet schroom om zo nu en dan in galop te gaan!! Erg leuk! Later op die dag verlieten we de pantanal om naar Bonito te gaan.

Bonito staat bekend om zijn doorzichtige blauwe rivieren vol met vis, erg gaaf om er tussendoor te zwemmen. Een groot nadeel is dat de meeste plekken prive-grond zijn, en je er schandalig veel voor betaald om er te kunnen snorkelen. We zijn dan maar naar het publieke zwembad gegaan wat iets minder spectaculair is... Maarja, dat betekend nog steeds zwemmen in een doorzichtige rivier met honderden vissen om je heen (ofterwijl, nog steeds erg gaaf!). Hier hebben we lekker en dag gerelaxed en onze plannen voor carnaval overwogen.

Vandaag hebben we onze carnavals plannen gerealiseerd: carnaval gaan we vieren in de stad Ouro Preto, met een studenten vereniging genaamd Tira Magoa. Dit op aanraden van vele Brazilianen! Ouro Preto is geen grote stad, maar wel vol met studenten. De carnaval schijnt er echt gek aan toe te gaan. Elk studentenhuis daar (over 300!!!) host andere studenten en organiseert feesten gedurende de hele carnaval. Daarnaast zijn er meerdere optochten door de stad waar we aan meedoen. We zullen dus van 4 tot 9 maart in dit studentenhuis feesten, slapen, eten. Leuke is dat ik op 7 maart mijn verjaardag vier! Gaat een topfeest worden! Leuk detail is dat we in tegenstelling tot Rio de Janeiro, een van de weinige toeristen zullen zijn, wat het feest meer specialer maakt! Mijn volgende bericht zal dan over carnaval gaan, nadat ik waarschijnlijk een paar dagen nodig heb gehad om bij te komen.

Groetjes en veel plezier met Carnaval in Nederland!

• 28 Februari 2011 - 21:07

Tineke:

tjonge, tjonge, of dat ik het opnieuw beleef.
    vooral het vangen van de piranga's. nog precies hetzelfde.
    lekker slapen in de hangmat.
    ik ben benieuwd waar je nu naar toe gaat.
    lucky you!
    groet Tineke.

• 28 Februari 2011 - 22:44

Det:

Nou jullie waren inderdaad goed voorbereid op de muggen! Ziet er wel stoer uit! Geen kunst dat vissen vangen daar zo te horen en te zien op de foto's. Alvast een super bijzondere verjaardag gewenst. Deze zul je je waarschijnlijk je hele leven wel herinneren! Maak er iets moois van! Proost alvast vanuit het Gendtse!

• 01 Maart 2011 - 07:09

Nick:

Mooi verhaal weer...

Je geniet volop!

Dat van dan *hips* carnaval *hips* gaat wel *hips* lukken denk ik!

Houdoe en Alaaf!

• 01 Maart 2011 - 07:28

Anne:

he neef!

mooie verhalen! carnaval zal wel heel gaaf zijn, geniet ervan!
    doe geen gekke dingen;)

x anne

• 01 Maart 2011 - 08:41

Bart:

Hey Broertje, na al die jungle trackings hoef je in Nederland voor geen enkel beest meer bang te zijn ;-). En Nick heeft gelijk, "hips don't lie" in Brazilie, haha. Ben benieuwd welk carnavals pak je aan hebt. Moeten we nog snel een Geert Wilders pruik of een paar klompen toesturen? Of allebij?

Alvast een fijne verjaardag en maak er een onvergetelijk feest van! Alaaf!

• 01 Maart 2011 - 09:01

Matrian:

Ik,griezel bij het zien van al die insekten.en zal er nooit aan wennen.Wat een wijze raad van je nicht .(ook moeder geworden).Maar geniet van het schouwspel met carnaval.en doe lekker mee.Kun je nu ook kippen slachten?Voor 6 maart een fijne verjaardag toegewenst van ons .Alvast gefeliciteerd.
    Herman en Marian

• 01 Maart 2011 - 10:45

Lucy W:

Frank een mooie carnaval en een fijne verjaardag groetjes

• 06 Maart 2011 - 18:40

Arend En Lucy:

He Frank wij wensen je een onvergetelijke, vrolijke en feestelijke verjaardag toe. Leuk dat ze daar een speciaal feest voor je organiseren!
    Helaas zijn wij dit jaar niet van de partij! Dikke knuffel en proost.

• 07 Maart 2011 - 20:09

Pa En Ma:

Frank van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag nu.
    De appeltaart is op en nu aan een biertje......
    Dat zul jij nu ook vast doen. Proost en feesten maar...
    Lieve groetjes.....