Relaxen, Olifanten en bamboo rafting in de jungle! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu Relaxen, Olifanten en bamboo rafting in de jungle! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu

Relaxen, Olifanten en bamboo rafting in de jungle!

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

07 Juli 2011 | Thailand, Chiang Mai

Foto's, zie: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150309791549747.386856.666424746&l=94e230396c

Hallo allemaal! Zo, nog een maand te gaan en dan is mijn superreis voorbij. Ik begin het ook wel een fijn idee te vinden; ik heb inmiddels al zoveel gezien dat het moeilijk is om telkens weer verrast te worden. Daarnaast kijk ik uit naar wat ik ga doen als ik weer terug ben! Wel is het nog steeds erg gaaf, zeker ook omdat ik telkens weer naar een ander gebied/land ga.


Ik was gebleven in Indonesie waar ik naar "Lake Toba" ging. Dit is een enorm meer in het midden van Sumatra en heerlijk om te gaan relaxen na alle avonturen in Indonesie. Het meer ligt wat hoger en daardoor is het weer er fijner als in de rest van Sumatra: de luchtvochtigheid is er namelijk niet meer zo hoog. Na een paar dagen relaxen hebben Wouter en ik een paar scooters gehuurd en zijn zo het eiland rondgereden. Heerlijk! Ik voelde me weer een beetje als zo'n 16 jarige op zijn eerste brommer! :) hahah.. Leuk om zo door kleine dorpjes en gehuchtjes te rijden en oeps, zo af en toe flink remmen voor een enorm gat in de weg.. Alles is goed gegaan! Mooi aind van het gedeelte Indonesie!


Vanuit Sumatra vloog in naar Bangkok (waarvan ik over een maand ook weer terugvlieg naar Nederland). Ik besloot meteen een nachtbus naar Chiang Mai te pakken. Het viel me meteen al op dat Thailand veel rijker (of: minder arm) is dan Indonesie. Betere huizen, nieuwere auto's, grotere winkels en beter openbaar vervoer. Bangkok is immens groot en dus was het ritje van het vliegveld naar het busstation behoorlijk lang. Het begin was prima met een gloednieuw metro-systeem vanaf het vliegveld dat je naar midden Bangkok bracht. Echter daar begon de reis weer op z'n Indonesisch te lijken: Wat een chaos! Zoveel bussen waar mensen al rijdend op en af stappen. En dan moest ik maar de juiste kiezen. Na vele mensen te hebben gesproken (waarvan bijna iedereen GEEN engels kon) had ik uiteindelijk mijn bus in het vizier! Bus helemaal vol... Nouja, ik pas er ook nog wel bij met mijn backpack! Ik had mezelf er maar lekker tussengedrukt en stond half in en half naast de bus. Maarja, ik had de bus! Toen na een tijdje kwam ik op het busstation (het ritje duurde 40 min door het immense verkeer waar je normaal in 5 min over kan doen). Mijn gedachte was: Wat een mensen!! Pff, ik had nog nooit zo'n massale drukte gezien op een busstation. In de hal maar ook op het perron was het gewoon niet meer te doen. Het was zo druk als bij een popconcert voorraan bij de band. Wat bleek, er zouden de volgende dag verkiezingen plaatsvinden in Thailand en iedereen gaat naar huis om thuis te stemmen, vandaar die drukte.

Nouja, ik had mijn kaartje gekocht met hulp van een Thaise en toen maar wachten... wachten... Ruim 2 uur verlaat kwam mijn bus. Ik stond dan dus al ruim 2 uur lang vast tussen de mensenmassa. Er stonden heel veel mensen te wachten op een groot aantal vertraagde bussen. Dit zou in Nederland veel woede en ergenis opleveren maar wat blijkt: niemand klaagde, niemand werd boos, niemand was geergerd. Wow! Dat is eigenlijk best wel indrukwekkend dacht ik zo. Natuurlijk zijn ze daar het wachten meer gewend als bij ons in Nederland, maar blijkbaar snappen ze ook dat het geen zin heeft om boos te worden want de bus komt er toch niet sneller door. Dus ging iedereen maar kletsen en daarnaast mij aankijken (ik was de enige toerist tussen een massa aan Thaise lokals). Dusja, ik maar lachen en met handen en voeten praten en daarnaast rustig wachten op mijn bus. De bus was verder perfect en ik had heerlijk geslapen! Eind goed al goed ;)


In Chiang Mai had ik meteen een 3-daagse jungle trek geboekt. We hadden een niet standard trek geboekt waarvan de prijs 6500 Baht was. Toen kwamen mijn nagotiation skills goed van te pas. Na meerdere keren praten, weglopen, praten, weglopen kreeg ik de tour voor 3000 baht! meer dan 50% korting! Toen ze op een begeven moment boos begonnen te worden (ik was behoorlijk lang aan het onderhandelen) merkte ik dat ik de bodem had bereikt! Prima dan! hahaha.. Maarja, zo werkt het hier wel!


De trip was mooi! Het begon weer met een olifanten safarie (zo zie je nooit olifanten, zo zit je 2x in een paar weken op een olifant!) wat een goed en relaxed begin was. Later op die dag begon het hiken in de jungle wat erg gaaf was. Dit was een wat achteraf gelegen gebied waardoor de jungle gaver en minder bewandeld was. Uiteindelijk kwamen we aan in een hill-tribe dorpje (dorpje vam 5 huizen met "mensen van de heuvels"). Zonder stroom en luxe goederen leven de mensen daar in de jungle. Erg gaaf om dat zo te mogen zien en daar te mogen overnachten. Op het menu stond thaise curry (prima overigens, niet te heet!). Daarnaast gingen we 's nachts kikkers vangen en vallen zetten om ratten te vangen. Het menu werd dus later aangevuld met gebarbequede kikkers en ratten (overigens: de ratten hier leven van de jungle, niet van de vuilnis, en zijn dus net zo goed te eten als bijvoorbeeld haas in Nederland). Het smaakte eigenlijk allebei naar kip. Leuk om te proberen maar niet bijzonder lekker.

De 2e dag was ook erg gaaf met een wat langere tocht en een ander hill-tribe dorpje. Zo, wat wordt je hier relaxed van! De mensen leven hier zo eenvoudig maar zijn nog steeds erg tevreden! Indrukwekkend! Soms ook wel om jaloers op te worden.

De laatste dag begon met een trektocht gevolgd door het bamboo-raften. Vlotten waren gemaakt van meerdere bamboostokken en daarmee gingen we de rivier af. Met z'n drieen en een guide gingen we de rivier af. Echter, we hadden zo onze bedenkingen over de guide die niet echt goed leek te sturen. Die bedenkingen werden waarheid toen bleek dat we recht op een half omgevallen boom afstevenden. De guide (die voorop stond) wist de vookant van het vlot nog net optijd opzij te krijgen maar de achterkant van het vlot (waar ik dus stond) ging dus nog steeds op die boom af. De vlot kon nog net onder de boom door maar ik dus niet... Na nog een laatste poging van mij om de boom te ontwijken door met een bamboo stok het vlot weg te duwen kwam de boom wel erg dichtbgij en moest ik half chaotisch het water in. Het gevolg was natte kleren maar bovendien lachen!! hahaha.. wat een handige actie van mij! We begonnen in te zien dat als het maar net goed ging, deze activiteit veel leuker was dan als het te makkelijk zou zijn. Later werden ook anderen gevloerd doordat de vlotten onder laaghangende struiken doorgingen. Genoeg gelachten dus! Uiteindelijk alles goed afgelopen en de tour nog afgerond met een bezoekje aan een waterval. Tof!

's Avonds gingen we met onze groep naar de masseuze! Even onze spieren laten masseren na zo'n 3-daagse tocht. De massages waren heel relaxed en uiteindelijk nog lachwekkend ook! We lagen met 3 jongens naast elkaar en aan het einde van de massage werden de lichamen nogmaals goed gestrekt! En goed betekend tot pijnlijk aan toe! Sommige strekhoudingen waren zo pijnlijk dat er "oeew" en "aah" aan te pas kwam. Het gevolg was dat iedereen begon te lachen wanneer iemand het even te pijnlijk had.. hahaha. Dat was leuk!


Morgen op naar Laos! We zullen weer zien wat daar gaat gebeuren!

Groetjes!
Frank

  • 07 Juli 2011 - 06:14

    Tineke:

    dit lijkt wel erg veel op een vakantie.......

  • 07 Juli 2011 - 18:11

    Det:

    Het houdt niet op. Wat je zelf al zegt zoveel indrukken binnen toch een relatief korte tijd! Nou geniet er nog maar goed van want straks krijg je als werknemer niet meer snel de kans om er zo lang 'tussenuit 'te gaan! Misschien kun je reisleider worden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 27869

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2010 - 04 Augustus 2011

Around the World in 9 months

09 Augustus 2007 - 29 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: