Jungle en wildlive in Sumatra - Reisverslag uit Berastagi, Indonesië van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu Jungle en wildlive in Sumatra - Reisverslag uit Berastagi, Indonesië van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu

Jungle en wildlive in Sumatra

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

26 Juni 2011 | Indonesië, Berastagi

Foto's, zie: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150300545499747.383247.666424746&l=2c11edaf30

Hallo maar weer! Zo, nu zijn Wouter en ik ECHT in de tropen! Ik ben nu op Sumatra en daar ligt de luchtvochtigheid tegen de 100% aan. Zweten dus! Dag en nacht..

Medan. Na een dagje overnachten op naar Bukit Lawang. Echter dit ging weer op z'n Indonesisch. Eerst pakten we de verkeerde minibus. Daarna kwamen we aan op het busstation waar ons netjes werd verteld dat er geen bussen meer reden. "no bus!! Finished... holiday.." Hmm.. nog na te denken over wat te doen blijkt dat de bus toch komt.. Fijn, die help die je krijgt! Soms wel goed bedoelt maar vaak volledige onzin. Ik heb ook de indruk dat men daar niet veel meer weet dan wat ze zelf doen. Trouwens, ook iets wat me opvalt: de vrouwen werken hard en de mannen zitten maar een beetje voor zich uit te kijken... Dit zag ik ook al in Zuid Amerika.

Bukit Lawang. Een dorpje ergens in de jungle, bekend vanwege de Orangutangs. We hebben hier een gave jungle tocht gemaakt en daarbij vele apen en mensapen gezien. Wat een dieren zeg! En zo dichtbij. Dit was echt leuk maar de trek was wat minder aangenaam (door het gigantische warme weer met hoge luchtvochtigheid). Uiteindelijk lopen overnachten in de jungle op de grond en de dag erna met rubberen banden terug geraft. Erg leuk en relaxed!

Hierna gingen we naar Tangkahan. We zijn er met een 4x4 naar toe gereden en dit bleek nodig! Wat een weg... Mja, wel een interessant ritje maar ook confortabel. De rit begon echter met wat tragisch.. De jungle in Sumatra wordt grotendeels gekapt om er palm olie plantages van te maken. Hele gebieden gekapt wat een triest gezicht opleverde... Wat wel leuk was, was dat je in sommige dorpjes werd achterna gezeten door de lokale kinderen die bijna nooit blanken hadden gezien. :)

Tangkahan is mijn beste stek in Indonesie! Nog meer in de "middle of nowhere" dan Bukit Lawang, weinig toeristen, gave jungle met riviertjes, natuurlijke hot springs en een olifanten reservaat! Hier doet men aan het behouden van de Sumatraanse olifanten (waarvan er nog enkele honderden in de jungle leven). Daarnaast doen zij ook aan een olifanten jungle tocht! Dit om awareness voor de olifanten te krijgen en om het reservaat te kunnen onderhouden. Het leek ons erg leuk en dus gingen we maar op olifanten safarie!

Maar eerst: Olifanten wassen! Wow!! samen met de olifanten de rivier in en ze borstelen. Wat een super activiteit! Ik kreeg zelfs een prive douche van de olifant!!! nogmaals: Wow! Daarna op de olifant door de jungle! Yeah! Super super gaaf!

En toen moesten we naar Berestagi. Een reis die ik als ramp beschouw. De dag begon met het oversteken van een riviertje met een vlot. Daarna met een motor naar een 20km verderop gelegen dorpje over een weg wat geen weg genoemd mag worden. Trouwens, de bruggen hier zijn zo brak dat ze er met de lokale bussen zelfs niet meer overheen durven te reiden. Dus wel met de motor... pff. Daarnaast werd er regelmatig behoorlijk hard gereden. Maarja, ze zullen het wel kennen. Daarna de bus (die al 20 jaar afgeschreven zou moeten zijn), maar die reed net ervoor weg. Met de motoren de bus maar weer ingehaald en toen de bus in. De bus reed vervolgens niet harder dan stapvoets (nogmaals: we gingen over een weg dat geen weg mag heten). Uiteindelijk nog een uur in de file gestaan en uiteindelijk na 5 uur aangekomen in Medan. Daar op het busstation was het weer een chaos. Niemand wist wanneer er weer een bus ging en we werden van hot naar her gestuurd. Minibus in, ownee, toch niet. Ander busje in, weer uit.. pff, en dan krijg je nog van die ongure types op je af die je proberen een minibus te regelen maar als je dan betaald rennen ze weg met het geld. Gelukkig wist ik beter. Uiteindelijk een familie ontmoet die ons verder hielp. Minibus in (ownee, verkeerde), andere minibus in en toen op naar een ander plaatsje. Daar gewacht op de bus maar toen we zagen dat die telkens volgepropt vertrok besloten we maar voor iets meer (a 1.20 euro in plaats van 80 cent) te gaan reizen voor een rit van 2.5 uur. Nog steeds goedkoop ;) Maarja, je wilt het net zo goedkoop doen als de Indonesiers. Deze laatste minibus bracht ons naar Berestagi maar met een dodemansrit. Wat een chaoot en idioot! Inhalen over blinde bochten, vol gas reiden, gevaarlijk remmen. pfff.. Ik heb al veel gezien maar dit ritje was toch niet relaxed. Hier past dan de uitdrukking: "pff, wat een dag".

Berestagi dan uiteindelijk. Vandaag weer een vulkaan beklommen maar we werden verrast door de regen. Hierdoor werd het minder om de vulkaan te beklimmen maar uiteindelijk viel het mee en was het mooi om de top te bereiken. Echter we zijn vrij kort gebleven want de regen kwam met bakken uit de lucht. Uiteindelijk geheel doorweekt weer aangekomen in ons hotel en nu relaxed gegeten.

Ik ben trouwens ook weer aan mijn 2e antibiotica kuur toe. Het eten bij die lokale straattentjes is wel lekker en goedkoop maar niet altijd goed voor de maag. ;)

Zo, morgen op naar onze laatste bestemming in Indonesie, lake Toba. Dit gaat relaxen worden!

Groetjes!
Frank

• 26 Juni 2011 - 16:52

Det :

Leuk om de rest van je familie in de bush te ontmoeten!!!
    Met die olifanten lijkt me wel een bijzondere ervaring. Het zijn van die joekels en het lijkt me erg schommelen op zo'n gigarug!

• 26 Juni 2011 - 19:20

Tineke:

wat een mooie ervaringen.
    echt bijzonder. je geniet wel, zo te lezen en een beetje spanning en chaos horen daarbij. na afloop zijn het de mooiste ervaringen die je zeker niet zult vergeten.
    groetjes

• 27 Juni 2011 - 09:21

Ma:

Mijn weekenduitje is toch ietsjes anders. Zooo.. wat een verhaal weer en wat mooie plaatjes weer. Straks weet je niet waar je beginnen moet met vertellen. Fijn dat we al zoveel verhalen meebeleefd hebben.
    Geniet daar nog lekker want de terugkeer naar huis staat zo voor de deur....
    Wat ik niet zo erg vindt trouwens..
    Lieve groetjes ma.

• 01 Juli 2011 - 18:33

José:

Kom net terug van vakantie en had dus wat reisverhalen van jou tegoed. Ik begrijp dat je wel een engeltje op je schouder hebt, wat een halsbrekende ritjes maak jij mee! Je ziet er gelukkig nog goed uit en de foto's vertellen veel. Geniet nog een maandje en dan zit het er weer op! grt en liefs