Vulkanen en tempels! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu Vulkanen en tempels! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu

Vulkanen en tempels!

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

17 Juni 2011 | Indonesië, Jogjakarta

Foto's: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150279981809747.380264.666424746&l=f90588aea5

Hallo maar weer!

Ik bedacht me weer eens hoe ik zo veel mogelijk in zo weinig mogelijk kan opschrijven omdat ik teveel heb om het hier relatief kort neer te zetten. In 1 week kun je ontzettend veel doen! Ik waarschuw alvast: hier komt een lang (naar mijns inziens leukste) verhaal. ;)

Eerst maar eens wat anders. Mark (mijn broer) heeft Zuid-Oost-Azie al eens gedaan en ik dacht, laat ik voor de gein eens lezen wat hij allemaal beleeft had. Kwam ik dit ergens tegen wat precies beschrijft hoe ik het ook beleef:

"
De verkooptechnieken van de gemiddelde Aziaat is dan ook in 5 zinnen samen te vatten: (1) Hello sir! How are you? (2) Where you from? (na het antwoord: Ah Amsterdam.....Grrrrrr nee ik woon daar niet!) (3) Where you go? (4) How long you stay here? (5) You buy from me?? -> "No thanks" is veelal mijn antwoord, en "Maybe later!" is hun reactie...
"

Echter, ik zeg normaal dat ik uit Liechtenstein kom (want iedereen kan hier wat Nederlands, wat niet relaxed is omdat ze zo proberen je langer daar bij de winkel te houden zodat je dus wat koopt... wat ik dus NIET van plan ben). Ik kan wel zeggen: het werkt prima! Ze kennen het land namelijk niet en zo stopt het gesprek :) Natuurlijk doe ik dat niet met de eerlijke indonesier die gewoon geinteresseerd is.


Dan de reis. De laatste stop in Bali was Permuteran. Echter we kwamen rond een vrijdagmiddag aan in een dorp waar de aansluitende bus (na Permuteran) niet meer ging. De opties waren een busje cateren (a 200.000 Rp wat neerkomt op 10 euro per persoon voor ons tweeen) of met 2 scooters (a 40.000 Rp). Je snapt hem al! Nieuwe ervaring erbij door op een typisch Indonesische manier 40km te rijden met een scooter en 2 backpacks!). Beetje link maar zo kom je er wel snel en goedkoop! ;) haha. Permuteran is bekend vanwege het geweldige (nogmaals: gigantisch mooie) duiken. Wat een fantastische duikstek is dat Menjangan Island National Park toch!
Het koraal was hier dus echt heel mooi en mijn favoriete duikplek tot nu toe!

Ok, hierna gingen we naar Ketapang in Java via de ferry. Daar aangekomen werden we al snel verrast door Javanen die ons allerlei trips naar Ijen en Bromo wouden verkopen. Echter Wouter en ik vonden ze een beetje dodgy (vervelend, niet relaxed) en zijn toen maar vertrokken. We werden nog een tijdje achtervolgd met de auto totdat we echt duidelijk maakte (voor de 10e keer) dat we DUS NIET MET HEN GINGEN.. Soms kost het zoveel moeite om iets duidelijk te maken daar. Uiteindelijk werd het begrepen. Met lokaal vervoer (klein minibusje) cruisten we door de stad om een andere touroperator te vinden wat nog een hele kluif was. Uiteindelijk hebben we ruim een half uur gereden en heeft onze bestuurder wel 5 keer gevraagd waar hij naar toe moest voordat we het wisten: Het was tegenover het ferry-gebouw (waar we dus uren ervoor uitstapten). Nouja, uiteindelijk was dit ons geluk omdat er op dat moment nog 2 anderen dezelfde tour als ons dachten te gaan doen waardoor we goed konden afdingen! Voor een schappelijk prijsje gingen we naar de vulkanen Ijen en Bromo.

De vulkaan Ijen staat bekend om zijn zwavel. Er wordt daar dagelijks zwavel uitgehakt door de lokale arbeiders en het schijnt een mooie vulkaan te zijn om te bezoeken. Daarnaast ligt het midden in de koffie plantages met oude coloniale (Nederlandse) nederzettingen. We kwamen huizen tegen met moestuintjes, bloempotten en vele bloementuintjes... Leuk dus! De weg naar Ijen was wel een ramp. Wat een weg... Was het eerst nog wel ok, daarna ruim een uur stapvoets door kuilen en gaten. Ik bespaar de details van de weg die maar half bestond...

Ahum, het leverde wel iets moois op: De vulkaan was prachtig en het harde werk van het zwavel uithakken en de krater uitsjouwen indrukwekkend. Regelmatig kwamen de arbeiders naar je toe om een foto te maken voor wat geld. Zo'n arbeider had dan een mand met zwavel van zo'n 30kg op zijn schouders... Wat ongeveer 2 euro opleverde voor hem..

Daarna kwam vulkaan Bromo. Even ter info: In Januari begin dit jaar is de vulkaan Bromo uitgebarsten en hij is nog steeds actief! Stoom en as komt er nog steeds uit! Mijn gedachte was: Gaaf, nu zie ik een actieve vulkaan van dichtbij!!! :)
Dit is ook weer zo'n mooie vulkaan waar je wel voor om 3:30 moet opstaan om die met zonsopgang te kunnen zien (Mark moet dit kennen!). We beklommen een heuvel op afstand en konden zo de zonsopgang op Bromo en een andere vulkaan zien. Een erg mooi aanzicht.. en toen... De vulkaan erachter barstte ook nog eens even uit (dus 2 vulkanen die tegelijkertijd actief zijn)!! weliswaar een kleine uitbarsting maar erg mooi en indrukwekkend om te zien!! ps, wees niet bang, kleine uitbarstingen schijnen hier normaal te zijn...

Erg gaaf dus maar het beklimmen van Bromo zelf was nog gaver! Omdat Bromo nog steeds actief is komt er nog stoom en as uit de krater en hoor je regelmatig het kraken van de vulkaan (Klinkt een beetje als onweer) wanneer er weer even wat meer as uitkomt elke paar minuten. Er komt echter geen Lava vrij waardoor het dus "redelijk veilig" is. We stonden dus uiteindelijk op de rand van de krater. Bijzonder.. gevaarlijk (beetje), mooi... Een rondje rond de krater, zoals Mark die had gedaan, kan dus nu echt niet! Gedeeltes zijn zo glad en stijl van de as dat dat not done is.


Echter, het hele landschap rond Bromo inclusief de Bromo-tempel ligt volledig onder het as. As, as en nog eens as. Vergelijk mijn foto's van Bromo maar eens met die van hier: (plak dit stukje tussen de aanhalingstekens in de browser: " http://www.nrc.nl/nieuws/2011/01/28/in-beeld-bromo-vulkaan-legt-vliegverkeer-bali-deels-plat/". De trap die je op die foto's van toen nog ziet, was bij ons volledig ondergesneewt met as!! Het resultaat is wel dat toen wij Bromo beklommen er alles uitzag als een Sahara. Wat een gaaf landschap en wat gaaf om zo dichtbij een vulkaan te zijn. Nu ik dit schrijf denk ik eigenlijk dat het best gevaarlijk had kunnen zijn. Maarja, als je er bent wil je het ook zien...

Na Bromo gingen we naar Yogjakarta. Een relaxte stad in midden Java. Daar bleven we een paar dagen om 2 tempels te bekijken: De indrukwekkende en tevens grootste boeddhistische tempel ter wereld: Borobodur en de grote Hindoeistische tempel: Prambanan. Deze laatste is helaas door de aardbeving van 2006 gedeeltelijk ingestort. Erg mooi en bijzonder. Hier komt weer een stukje van Mark wat mijn activiteiten bij de tempels goed beschrijft:

"(in Borobodur)
Aldaar vragen een aantal (Indonesische) meiden of we een foto van hen willen maken, geen probleem natuurlijk. Maar het bleek dat ze juist graag op de foto wilden met ons! En zij waren niet de laatsten... sterker: 30 foto's later begonnen we ons toch af te vragen: "zijn wij nou de attractie of Borobudur?"
...
Ook Prambanam was erg mooi en ondertussen gewend als we waren hebben we gewillig voor menig foto geposeerd.
"

Daarnaast kwamen vele scholieren naar ons toe om met ons Engels te oefenen. Op zich prima, maar het waren er zoveel dat we dit maar meestal hebben afgekapt.

Zo, dat was het dan weer! Morgen op na Sumatra!

Groetjes,
Frank

  • 17 Juni 2011 - 12:48

    Tineke:

    zo dat was een heel verhaal zeg!
    wat een natuurgeweld, de foto's spreken voor zich.
    kijken wat sumatra oplevert an mooie verhalen.
    groetjes....

  • 17 Juni 2011 - 16:42

    Bart:

    Wauw wat indrukwekkend. Die foto's zeggen genoeg. Indonesie stijgt met stip op mijn lijstje (als die al niet hoog stond). Handig zo'n vriend uit Lichtenstein bij je te hebben ;)

    Veel plezier maar weer!

  • 17 Juni 2011 - 17:18

    Det:

    Prachtig verhaal met foto's! Die vulkanen moet je denk ik echt zelf mee maken om te ervaren hoe indrukwekkend dat is. Lijkt me dat je je wel nietig voelt.
    Tip: Als je geld op is kun je altijd nog als fotomodel bij verdienen of bijles Engels geven. hahaha Die foto van jou als Boeddhist is trouwens wel bijzonder.

  • 17 Juni 2011 - 19:42

    Mark:

    Yep...Indonesie blijft bij mij met stip op nr 1 staan! Leuk om je verhalen terug te lezen, ik zie het nog zo voor me...Bromo nog steeds de mooiste ervaring in mijn leven :) Mooie foto's ook, gaaf om dat as zo te zien...

    Maarre, loop jij nu met een theedoek om?? Wordt tijd dat je er een einde aan breidt! Je wordt nu iets teveel een echte backpacker ;)

    Indonesie rules!!!

  • 25 Juni 2011 - 18:56

    Familie Riefel:

    Wow Frank wat een mooie reisverhalen en uiteraard avonturen. Nog veel plezier! Tot over 40 dagen!

    Gr,

    Familie Riefel vanuit het nu nog regenachtige maar vanaf morgen tropisch warme Nederland!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 27908

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2010 - 04 Augustus 2011

Around the World in 9 months

09 Augustus 2007 - 29 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: