Het paradijs genaamd Bali - Reisverslag uit Tabanan, Indonesië van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu Het paradijs genaamd Bali - Reisverslag uit Tabanan, Indonesië van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu

Het paradijs genaamd Bali

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

09 Juni 2011 | Indonesië, Tabanan

Foto's, zie:http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150272583324747.377876.666424746&l=bb7b0a106f

Hallo maar weer!

Vandaag bericht uit Tabanan, een stadje ergens op het eiland Bali. Bali kan toch wel een klein paradijsje genoemd worden. Naast het tropische klimaat en de mooie stranden is er ook nog eens heel veel cultuur te beleven! Bali staat vol met Hindu tempels. Daarnaast gaat er nog een droom in vervulling: In Indenosie ben je miljoenair! Ik had 2.000.000 Roepia's gepint (150 euro) en dat is wel een dik stapeltje biljetten zeg!! :) Heb er maar een mooie foto van gemaakt! haha..

Mijn vlucht naar Bali ging voorspoedig en een beetje spannend was het wel! Indonesie is weer een nieuw en ander land om te beleven! Wouter, met wie ik vanaf nu een maand samen reis, had al een hotel geboekt dus kon ik daar makkelijk met een taxi heengaan zonder naar andere hotels te worden geleid.

Maar wat een toerisme zeg!! Kuta, wat dicht bij het vliegveld ligt, is volgebouwd met hotels, restaurants en massage salon's (dat laatste is trouwens niet zo erg :)). Als je dit nu combineert met het feit dat ze allemaal hun best doen om iets te verkopen krijg je het volgende de hele dag te horen: Hello! You like eat?? yes yes? maybe later... Hello! You want eat? come!... Daarnaast: Massage? You like massage? maybe later.. En ook nog: you need ride?? vroem vroem (+handgebaar dat de handen aan het stuur zitten). :) Erg grappig maar je wordt wel moe van het nee dankje zeggen.

Omdat we veel willen doen zijn we de volgende dag maar vertrokken naar Ubud (trouwens, ik had nog even een ochtend massage genomen). Ubud is bekend vanwege de traditionele dansvoorstellingen. Daar zijn we ook naar toe gegaan en dat was prachtig! Geweldige kostuums, leuke muziek en goede mimiek van de dansers! Vooral de mimiek met de ogen is prachtig!

Hierna zijn we naar de Gili eilanden gegaan. Dit kon op twee manieren; de goedkope en relatief dure manier. Ik had wel zin in de Indonesian-experience dus hebben we voor de goedkope optie gekozen. Dit hield in: een ok-bus naar de haven, de langzame ferry van 4 uur gevuld met locals, dan een rit van 2 uur in een busje van +25 jaar waarin alles gestript is en je de weg onder je voeten kunt zien, wachten, lopen en dan met een klein bootje naar onze eindbestemming: Gili Air. Leuke ervaring, maar een toch wel iets te lange tocht.

Gili Air is dan weer echt genieten! Wat een mooie stranden, wat een mooi snorkelen.. We hebben daar ook een duik gemaakt wat weer erg indrukwekkend was. Daarnaast waren de restaurants echt geweldig! Namelijk: Goedkoop, goede kwaliteit, verse vis van de BBQ en het lag nog aan het strand met van die relaxte strandhutjes. Heerlijk! Echter na 3 dagen was het weer tijd voor wat actie!

Op naar Tabanan. Nu met de snelle optie (snelle boto van 1 uur direct vanaf Gili Air) weer terug naar Bali en vanuit daar de bus richting Denpasar gepakt. In Denpasar vervoer geregeld naar Tabanan wat weer een interessante ervaring opleverde. Na veel onderhandelen, weglopen, onderhandelen, weglopen, met anderen praten... kregen we uiteindelijk vervoer voor 20.000 Roepias in een weer ontzettend oud busje. Het was goedkoop ja, maar het duurde ontzettend lang omdat de bus eerst vol moest met mensen (wisten wij niet). Al met al duurde het meer dan een uur voordat we weggingen! Maar het was wel goedkoop!

Vandaag hebben we een chauffeur geregeld om ons naar verschillende tempels en rijstvelden te brengen. Voor een leuk bedragje hadden we de hele dag prive vervoer :) Eerste stop was het Hindoestaanse tempelcomplex Pura Luhur Batukau. Indrukwekkend! Vooral omdat ik nog weinig bekend ben met het hindoeisme en zijn bouwwerken. De tempels zijn erg open en hebben vele hutjes (met meerdere daken) en zijn daarnaast nog omringt door mooi gedecoreerde muren. Kortom, mooi!!!

Daarna kwamen de reisvelden rond Jatiluwih wat ook weer erg mooi was. Dit is hoe je de reisvelden voorsteld! Later op de dag zijn we nog naar Taman Ayun en de Tanah Lot tempels gegaan. Beiden ook weer erg mooi en toch anders!

De eerste indrukken zijn dus erg goed! Het bevalt me wel hier in Indonesie! Gelukkig heb ik hier nog een paar weken voordat ik naar Maleisie en als laatst Thailand ga!

Groetjes!
Frank

• 09 Juni 2011 - 10:31

Frank Schoenaker:

Trouwens, let niet op de weersverwachting. Het is zwetend warm met zo'n 29 graden overdag...

• 09 Juni 2011 - 17:56

Tineke:

ja, als je zelf commentaar gaat geven, word ik nooit meer de 1ste !
    geweldig wat je weer beleeft.
    volgens mij weet je nu wel zo'n beetje wat er in de wereld te koop is.....

• 09 Juni 2011 - 21:25

Lucy S:

Nou Frank dit is weer een heel andere wereld! Veel cultuur, vrouwelijk en natuurschoon. Geweldige foto's weer. Geniet ervan, wij (blijven) mee genieten op afstand.

• 10 Juni 2011 - 17:57

Det:

Bijzonder lijkt me dat allemaal. Met name de leefwijze, de tempels'de cultuur, kleding en al de symbolen. Heb je al hindoevrouwen met een rode stip, het derde oog, gezien?
    Ohm shanti Frank: ik wens je heilige vrede! Det

• 11 Juni 2011 - 08:50

Lucy W:

leuke foto`s weer,maar het spreekwoord is "zwemmen in het geld" niet "rusten met geld".veel plezier en geniet nog maar.

• 12 Juni 2011 - 08:43

Familie Engelen:

Hoi Frank,
    Bedankt voor je mail met link.
    Zo ver weg en toch zo dichtbij door je aanstekelijke reisverhalen en prachtige foto's. Bali en Gili mogen met recht een paradijs genoemd worden. Wij achterblijvers dromen maar verder......
    Groet, ook aan Wouter.