Wat doe ik nou eigenlijk hier + We hebben vervoer! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu Wat doe ik nou eigenlijk hier + We hebben vervoer! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Frank Schoenaker - WaarBenJij.nu

Wat doe ik nou eigenlijk hier + We hebben vervoer!

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

28 Augustus 2007 | Nieuw Zeeland, Auckland

hey lieve mensen,

Nu ik hier twee weken zit kan ik al redelijk wat vertellen over mijn stage. Omdat het nogal ingewikkeld is, heb ik het maar een beetje verdeeld.. Een deel voor de niet natuurkundigen, en een deel voor mijn mede-studenten :)


Mijn stage heeft te maken met spectroscopie, het bekijken van structuren, cellen, moleculen op kleine schaal. We kennen natuurlijk allemaal de microscoop. Het nadeel hiervan is dat je hiermee alleen hele kleine samples kunt gebruiken die ook heel dun moeten zijn. Wil je dus wat onderzoeken van de menselijke huid, dan zul je dat stukje moeten afsnijden omdat je hele lichaam simpel niet onder de microscoop past.

De oplossing daarvoor komt voort uit de laser technologie. Door middel van een handig trukje kun je verschillende moleculen laten trillen in je lichaam. Je hebt daar 2 lasers voor nodig die je ergens op bundeld. Je kunt daarmee (door de lasers goed te richten) ook onder de huid de bundels laten richten en daardoor de moleculen alleen daar laten trillen. Deze moleculen geven een signaal af die specifiek is voor elk molecuul en die je ook meteen kunt meten. Zo is het uiteindelijk de bedoeling om een soort van microscoop te maken, die bijvoorbeeld bij mensen tumoren kunnen aangeven.

Het komt erop neer dat ik ga bekijken of ik deze techniek het echt mogelijk maakt om op een vrij goedkope manier spectometrie te kunnen doen met levende materie.


Nu het stukje welk lastig te begrijpen zal zijn voor de meesten, maar interessant voor de natuurkundigen onder ons ;)

Recentelijk zijn er onderzoeksprogramma's opgezet om tunable Fiber Optical Parametric Oscillators (FOPO) te gebruiken voor Coherent anti-Stokes Raman Spectroscopy (CARS).

Bij FOPO wordt non-lineaire optica gebruikt waarin in een lange fiber verschil-frequenties worden gegenereerd uit fotonen die de fiber ingaan. (dus een deel van de fotonen krijgen meer energie, een deel minder). Door de frequentie van de fotonen die de fiber ingaan te veranderen, verander je de verschil-frequenties. Hiermee kun je een coherent laser licht maken (3 frequenties) die tunable is over een breed bereik.

CARS stelt het volgende voor. Het komt er op neer dat je 2 coherente lichtbronnen (Ti-Saphire lasers normaal gesproken) gebruikt die gefocused worden in een punt. Wanneer het verschil in energie tussen bijde laserstralen precies een vibratie-energie van een molecuul is, dan sla je dat molecuul aan met die vibratie-energie (je kunt dit ook met 1 laser doen, alleen kun je dan niet focussen. Je wilt dit wel om ook later onderzoek te doen naar een specifiek punt in bijvoorbeeld weefsels, daarom gebruik je 2 lasers en een iets andere techniek). Later zal dit atoom weer terugvallen in de grondtoestand en een foton afstaan. Deze foton kun je meten met een spectrumanalyser en geeft je informatie over welk molecuul aangeslagen was. Door de hoek van je lasers te veranderen kun je dus andere delen van een weefsel bekijken. Deze techniek bestaat allemaal al.

Echter nu zijn Ti-Saphire lasers erg duur, 0,5 miljoen elk, en je hebt er 2 nodig :P. Met FOPO kun je het zelfde bereiken, en je kunt die verschil frequenties goed tunen, hetgeen wat je wilt omdat je later verschillende vibratie-energieën wilt aanslaan.

Ik heb zelf een nieuwe FOPO gemaakt (zie foto, veel spiegels, polarizatoren, fibers) en ik ben nu bezig mijn experiment klaar te zetten zodat ik CARS kan uitvoeren op een test vloeistof. Dus met spiegels, lenzen, ect. Erg leuk en vooral experimenteel werk dus :D


Dan ff iets heel anders... Ik heb een auto!! of eigenlijk, een bus gekocht :D:D:D:D... Het is een Japanner, een mitsubishi L300. Eentje met een stuur, remmen, groot bed en een tank voor benzine, alles wat ik nodig heb voor de weekendtripjes :P Ik heb nog geen foto's maar wanneer ik die daarvan heb zet ik ze erop :P

Groetjes en tot later!!!

  • 28 Augustus 2007 - 14:06

    Jochem:

    Goed zo Frank...;) idd we vroegen ons al af..hahaha...Meer vakantie....of studie;)
    Suc6 verders en have FUN!

    greetz!

  • 29 Augustus 2007 - 17:36

    Nick:

    Hoe vet!!!
    Zowel je stage als je bus... (even google-en doet wonderen :))

    Doe wouter de groeten

  • 31 Augustus 2007 - 15:56

    Ma:

    Hej frank hier is de rust weer gekeerd na al dat feesten en nu nog lekker even bbq. Jullie toeren zeker met de auto rond dit weekend, maak er maar weer een spannend verhaal van. Lieve groetjes.

  • 31 Augustus 2007 - 21:59

    Mark:

    Ha Frank, goed bezig met die kar. Dat was dan wel een begrijpelijk verhaal ;) Wel raar, zit je in NZ waar ontzettend veel te zien is: Grote bergen, hot springs, bossen, eigenlijk alles indrukwekkend en veel aanwezig, gaan ze daar een microscoop lopen maken??? haha, er is nog zoveel te zien, maar dat is dan voor je weekenden. Geniet ervan!!!

    Groeten Mark

  • 01 September 2007 - 07:44

    Tineke:

    Dat ziet er goed uit! Met dat bedoel ik je stage en het vrouwelijk schoon! Leuke club zo te zien.
    Het is weekend en jij bent vast wel aan het toeren met je bus.
    Groet Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Frank

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 27892

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2010 - 04 Augustus 2011

Around the World in 9 months

09 Augustus 2007 - 29 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: